STATUT
Yacht Clubu Morskiego „COLUMBUS”
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie zwane w dalszych postanowieniach statutu Klubem jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 2
Terenem działalności Klubu jest miasto i gmina Świecie.
§ 3
Siedzibą Klubu jest miasto Świecie.
§ 4
Godłem Klubu jest wizerunek jachtu, napis Columbus oraz litery YCM. Kolory – biały, niebieski i czerwony.
§ 5
Klub używa pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami: Yacht Club Morski „Columbus” Świecie n/W.
§ 6
Działalność Klubu oparta jest na pracy społecznej ogółu członków oraz zawodowej pracy administracji, natomiast działalność gospodarcza oparta jest na pracy zawodowej zatrudnionych pracowników.
§ 7
1. Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w tym zebraniu.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
§ 8
Celem działalności sportowej Klubu jest rozwijanie, popularyzowanie żeglarstwa i organizowanie warunków do czynnego jego uprawiania. Celem działalności gospodarczej jest zasilanie finansowe działalności sportowej.
§ 9
Dla osiągnięcia celów Klub:
– organizuje szkolenia żeglarskie,
– organizuje imprezy żeglarskie,
– propaguje w środowisku żeglarstwo,
– zapewnia warunki do uprawiania żeglarstwa,
– organizuje działalność gospodarczą.
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie klubu dzielą się na:
– członków wspierających
– członków rzeczywistych
– uczestników.
§ 11
Członkiem wspierającym lub rzeczywistym może być każdy pełnoletni obywatel lub osoba prawna o ile:
– wniesie do Zarządu Klubu pisemną deklarację
– uiści wpisowe ustalone przez Zarząd Klubu
– zostanie przyjęta przez Zarząd Klubu.
§ 12
Uczestnikiem może być osoba niepełnoletnia o ile wypełni warunki wymienione w § 11 oraz otrzyma pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.
§ 13
Do obowiązków członka Klubu należy:
– Branie czynnego udziału w pracach Klubu, stosowania się do postanowień statutu , regulaminów, uchwał i decyzji Klubu i jego władz.
– Regularne opłacanie składek w wysokości ustalonej przez zarząd Klubu.
– Ochrona własności Klubu, jako dobra wszystkich jego członków i walka z przejawami marnotrawstwa.
– Propagowanie żeglarstwa.
– Remont i konserwacja sprzętu żeglarskiego.
§ 14
Członek Klubu ma prawo:
– Uczestniczyć w zebraniach Klubu oraz wybierać i być wybieranym do wszystkich władz Klubu.
– Wysuwać wnioski i postulaty do władz Klubu.
– Korzystać ze sprzętu żeglarskiego zgodnie z obowiązującymi regulaminami.
– Reprezentować barwy Klubu w regatach i imprezach żeglarskich oraz nosić odznakę i strój sportowy o barwach Klubu.
§ 15
Uczestnicy posiadają wszystkie obowiązki i prawa wymienione w § 13 i § 14 z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz prawa głosowania nad uchwałami i decyzjami Klubu.
§ 16
Członkostwo Klubu ustaje na skutek:
– śmierci,
– wystąpienia z Klubu zgłaszanego na piśmie,
– wykluczenie orzeczeniem sądu koleżeńskiego,
– skreślenie przez Zarząd z listy członków z powodu nieopłacenia składek członkowskich przez okres 6 m-cy,
– skazanie prawomocnym wyrokiem sadu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych.
§ 17
Członkowie Klubu za szczególny wkład w realizację obowiązków oraz aktywny udział w działalności Klubu mogą być wyróżnieni na piśmie, nagrodą rzeczową, nagrodą pieniężną, dyplomem.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 18
Władzami Klubu są:
– Walne Zgromadzenie Członków
– Zarząd Klubu
– Komisja Rewizyjna
– Sąd Koleżeński
Kadencja władz trwa 5 lat.
§ 19
Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Klubu.
Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
– dokonywanie wybory władz klubu,
– uchwalenie perspektywicznych planów pracy i zaleceń do władz klubu,
– rozpatrywanie i ocenianie działalności klubu i jego władz oraz udzielanie absolutorium ustępującym władzom,
– uchwalanie zmian w statucie klubu,
– decydowanie o likwidacji klubu,
– podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach, które wniesione zostały przez władze klubu lub jego członków.
§ 21
Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo Wyborcze zbiera się raz na pięć lat. Natomiast sprawozdawcze każdego roku. O terminie Walnego Zgromadzenia wraz z proponowanym porządkiem obrad Zarząd klubu powiadamia członków co najmniej na 20 dni przed terminem rozpoczęcia zebrania.
§ 22
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane :
– na podstawie uchwały Zarządu klubu,
– na żądanie Komisji Rewizyjnej,
– na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków klubu.
2. Zarząd klubu zwołuje nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w terminie 30 dni od dnia otrzymania żądania, wniosku lub podjęcia uchwały.
§ 23
Uchwały Walnego Zgromadzenia podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, jeżeli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
Zarząd
§ 24
Zarząd kieruje całokształtem działalności Klubu, zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Członków. Zarząd składa się z 4 – 7 członków, w tym z komandora, 1 – 2 wicekomandorów, sekretarza i skarbnika. Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
§ 25
Do zakresu działania Zarządu klubu należy:
– Ustalenie rocznych i okresowych planów działalności oraz preliminarzy budżetowych.
– Składanie sprawozdań z działalności Zarządu przed Walnym Zgromadzeniem.
– Zarządzanie majątkiem i funduszami klubu.
– Podejmowanie decyzji w sprawie przystąpienia klubu do Federacji związków sportowych bądź innych stowarzyszeń.
– Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz klubu.
Komisja Rewizyjna
§ 26
Komisja Rewizyjna składa się z 3-ch członków.
§ 27
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
– Kontrola całokształtu działalności klubu a w szczególności gospodarki klubu.
– Składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu o stanie gospodarki klubu oraz działalności Zarządu klubu, a także stawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
– Kontrola płacenia składek członkowskich oraz wpisowego.
– Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brania udziału w posiedzeniach Zarządu klubu.
Sąd Koleżeński
§ 28
Sąd Koleżeński składa się z 3-ch członków.
Członkowie Sądu Koleżeńskiego wybierają ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
§ 29
Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy:
Rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw spornych pomiędzy członkami klubu dotyczących nie przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz klubu, naruszania zasad współżycia społecznego oraz sporów powstałych na tle działalności w klubie.
§ 30
1. Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
– upomnienie ustne lub na piśmie,
– zawieszenie w prawach członka klubu od 3 – 6 miesięcy,
– wykluczenie z klubu.
2. Od orzeczeń sądu Koleżeńskiego przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia
Członków w terminie 30 dni od dnia otrzymania orzeczenia.
Rozdział V
Majątek Klubu
§ 31
1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
Na fundusze klubu składają się:
– wpływy z wpisowego i składek,
– wpływy z działalności statutowej,
– dotacje,
– zapisy i darowizny,
– wpływy z działalności gospodarczej,
– wpływy z działalności reklamowej.
§ 32
1. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej ustala Zarząd Klubu na podstawie obowiązujących przepisów.
2. Oświadczenie w sprawach majątkowych Klubu składają 2 osoby: Komandor lub V-ce Komandor i skarbnik.
3. Do ważności pism i dokumentów wymagane są podpisy Komandora lub V-ce Komandora oraz sekretarza.
§ 33
1. Zmiana statutu lub rozwiązanie Klubu wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia Członków, podjętej 2/3 głosów przy obecności 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.
2. W razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu Klubu, Walne Zgromadzenie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Klubu i powoła Komisję Likwidacyjną.
3. Uchwała Walnego Zgromadzenia o przeznaczeniu majątku Klubu wymaga zatwierdzenia przez organ rejestrowy.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 34
1. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia , opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Klubu na rzecz członków, członków organów lub pracowników Klubu oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu, o którym mowa w Rozdziale II.
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie organów, pracownicy oraz ich osób bliskich.